Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


fredag 24 september 2010

Glömska, Ebba Kavat och tvättmaskin som lever sitt eget liv


Det märks att livet inte är som vanligt. I morse kom både jag och min man på (var för sig) att vi hade glömt lillebrors simskola i måndags kväll. Först nu, fredag morgon kommer båda på det. Det är inte så att det var första simskoledagen efter sommaren utan den har pågått i några veckor nu. Har ingen vettig förklaring till varför det föll ur minnet. Tror att jag är lite väl fokuserad på Ebba ibland och mannen på jobbet…

Något positivt är i alla fall att Ebba knappt har mått illa de senaste dagarna. Även om jag tror att Ebba stundvis mår illa av cellgiftstabletterna som hon ska äta i två år framöver, så verkar de inte vara den största faktorn till hennes illamående. Skönt. Hade varit jobbigt för henne att må så dåligt två år till… Vi var och tog prover igår men mängden blod var för liten för att kunna analyseras, så vi vet inte hur levervärdena ligger. Ska ta prover både måndag och tisdag så vi får avvakta tills dess. Förmodar att de har sjunkit ytterligare eftersom Ebba mår ganska bra (även om jag tycker att hon är fortsatt gul i ögonvitorna). Läkarna säger ju att man inte ska stirra sig blind på värden utan att det är minst lika viktigt att se på hur personen ifråga mår och då gör jag det denna gång, vilket gör att jag behåller lugnet :).

Någon tvättmaskinsreparatör har fortfarande inte hört av sig. Tråkigt att behöva ”överbevisa” på alla håll och kanter för att förhoppningsvis få någonting gjort. I detta sammanhang kommer jag att tänka på sannolikhetslära. Hur stor sannolikhet är det att ens dotter får leukemi. Näst intill noll. Hur stor sannolikhet är det att hon i första fasen av behandlingen drabbas av massiva abscesser som läkarna på avdelningen med mångårig erfarenhet inom yrket aldrig tidigare har skådat och därför ”missade” initialt. Försvinnande liten den med. Så då har jag, enligt sannolikhetsläran, bestämt mig för att det är fel på maskinen (eller kringutrustning såsom rör e t c). Jag har analyserat alla andra alternativ jag kan komma på som reperatören nämnde förra gången han var här, vilka skulle kunna vara boven i dramat, krämer, tvättmedel e t c. Inget av det verkar vara sannolikt. Det har visst blivit en följetång om tvättmaskinen i Ebbas blogg…Hoppas att ni står ut med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar