Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


onsdag 8 september 2010

1 augusti 2010

Det har varit en skön sommar trots allt. Ebba har mått bra de senaste veckorna, inte lika trött som tidigare. Hon har faktiskt mått bättre än vad man vågat tro. Vi får hoppas att hon fortsättningsvis också mår okej. De närmaste två veckorna då hon ska få 3 helt nya cellgifter som hon inte har fått tidigare. I ganska tät följd dessutom, ena perioden 5 dagar i sträck och veckan därpå i 4 dagar i sträck, den tredje äter hon under hela 2-veckors perioden.

Ebba och hennes familj har umgåtts med familjen och vänner och Ebba lekt med kompisar. De har gjort några dagsutflykter, var t ex en dag i Helsingör och gått på Kronborgsslott. Rullstolen har varit en följeslagare på längre utflykter då Ebba inte orkar gå så långa sträckor än. Såren på benet och armen har läkt nu så hon kunde tillbringa en dag på stranden också innan det sämre vädret kom.

De första månaderna var verkligen tuffa och familjen hade nog inte klarat det utan all hjälp och stöttning. Ebbas mamma Malin vill därför passa på att tacka de som ställt upp och stöttat dem under de månaderna, såväl praktiskt som mentalt:

Först ett stort tack till Åsa, som är grundaren till denna insamling och blogg, tack för att du tar dig tid att förmedla!

Vi vill tacka mina föräldrar och mina svärföräldrar som har stöttat oss och ställt upp i ur och skur. Ett stort tack till min lillasyster, hennes man med familj och min storasyster med familj - som stöttat och tagit hand om oss när vi som mest har behövt det och inte heller tvekat att ta fram skurmoppen heller (mina systrar och mamma tog tag i städningen hemma hos oss när vi inte hann med)! Tackar, å min mans vägnar, hans äldsta storebror för allt det mentala stöd du har gett honom genom alla samtal för att orka ta sig igenom det här!

Det märks också vilka vänner (och vänner i familjen) man verkligen har när man går igenom ett trauma som detta är för hela familjen. "I nöden testas vännen" - det stämmer verkligen. Ger många kramar och tack till Mimmi och Robban med familj, Catrin och Jonas med familj, grannarna Karin och Jonas med familj, Ebbas klasskompisar Anna med familj och Oskar med familj! Även Ebbas lillebrors kompis Gustavs familj har varit fantastisk! Ebbas lärare har verkligen brytt sig och hört av sig under hela våren/sommaren - det har både vi föräldrar och Ebba uppskattat - tack Maria! Även tack till min chef som är så förstående och mina arbetskollegor som hör av sig med jämna mellanrum - skönt att inte vara helt bortglömd.

Har jag glömt någon - ta det inte så hårt, tänk på att jag kan vara lite disträ nu för tiden, alltså inget illa ment :).

Vi kommer att ställa upp lika mycket för er om ni skulle behöva det!

Vill även tacka alla de som har skänkt ett bidrag till barncancerfonden via denna insamlingsblogg - varje krona gör skillnad!

Hälsningar Malin, krigarprinsessan Ebbas mamma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar