Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


onsdag 22 september 2010

Bio, lustig avföring och skoljoggen

Igår förmiddag fick jag ett mindre "psykbryt" på vår tvättmaskin. Den ger ifrån sig stora "gallgula" fläckar på kläderna som nästintill är omöjliga att få bort. Min man ringde återigen till vår hyresvärd Helsingborgshem och felanmälde detta. Reparatören som var här förra gången sade att det var inte maskinen utan någonting annat som gjorde de gula fläckarna. Vi har inte förändrat något i "tvättväg" så jag är mycket skeptisk. Däremot har jag upptäckt att det blir gula fläckar på kläderna när den är full, så jag försöker att inte ha för mycket plagg i maskinen, men hade nog för mycket i gårdagens tvätt. Har inte lust att springa i affärer (försöker i och för sig köpa via internet mer än tidigare) p g a smittorisken och har inte lust heller, för den delen, att köpa nya kläder för att tvättmaskinen är knäpp. Sedan är vi mycket beroende av maskinen i och med att vi måste vara noga med hygienen, d v s byta handdukar, sängkläder och kläder oftare än tidigare. Så i stället för att var med Ebba på förmiddagen i skolan blev det att försöka gnugga bort mystiska fläckar på en handfull plagg och svära över maskinen.

Vi körde vid elvatiden för att hämta barnen för att åka ner till Lund och titta på den efterlängtade bion "Toy Story 3".
Det är Barncancerföreningen Södra som anordnar det. Några gånger per år hyr de hela biografen och då får barn som är under aktiv behandling gå på bio. Helt fantastiskt tycker jag att barnen ges chans att gå på bio. Om jag inte missminner mig så fanns det 3 olika filmer att välja mellan denna gång.

Väl där träffade vi några av de andra barnen som vi har lärt känna under resans gång. En pojke, jämngammal med Ebba, såg inte alls kry ut. Han går på högriskbehandling och den behandlingen är verkligen rena rävgiftet. Hans hud hade blivit alldeles skör och rödaktig, som om han var svedd av solen. Läpparna svullna och fulla med blåsor och sprickor. Stackars grabb tänkte jag. Det gör verkligen ont i en och se barn lida så. Vet att han har legat inne mycket på sjukhuset p g a biverkningar från cellgifterna men också p g a många infektioner.

Åter till bion. Barnen blev lite besvikna att bion inte gick i 3D. Jag hade tidigare pratat med en personal på avdelningen om detta och hon hade sagt "att står det det så är det det", det stod på anmälan att det var det men det var det alltså inte. Summa sumarum blev ändå dagen lyckad. Vi körde hem med två barn i bilen som hade leende på läpparna och mätta av chips och godis. 

I går kväll fick jag ringa till avdelningen i Lund eftersom Ebbas avföring var underlig. Ja, nu pratar vi bajs. När hon försökte gå på toaletten kom det skum, fradgaliknande skum/slem i stället för det det skulle. Det hände vid 2 tillfällen så då vågade jag inte avvakta längre. Ringde till Lund och sköterskan där tog kontakt med läkaren som inte visste vad det var. Däremot visste en sköterska att en förkylning ibland kan orsaka denna lustiga avföring. Jaha, nu har vi lärt oss det. Som jag har sagt tidigare så är kroppen inte helt normal med full med cellgifter som trycker ner immunförsvaret.

Idag var det skoljoggen och jag var med och lunkade med Ebba. Ville inte att hon skulle springa p g a sina fötter men också p g a förkylningen hon har ådragit sig. Vi gick inte själva, vi fick sällskap av 3 klasskompisar som ville göra henne sällskap. De är så goa barnen i hennes klass. De är så måna om varandra. Det har jag poängterat för lärarna, ja, jag vet inte, många gånger så lärarna har nog snart sår i öronen :). Barnen fick ge en springslant, som går till Barncancerfonden. Naturligtvis gav vi en springslant. Var också med lillebror i skolan ett bra tag. Han har blivit så "mammig" och ängslig den senaste tiden. Känns bra att vara där för honom också. 

Tror att vi tar nya levervärden imorgon för att se att de sjunker ytterligare. De är ju fortfarande långt över normalnivån. Ska be dem ta alla levervärden när vi är i Lund nästa vecka för intravenös behandling eftersom 2 av levervärdena oftast inte går att analysera. Kan bero på att provet tas med stick i fingret. Blodet levrar sig mest troligt lättare då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar