Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


torsdag 2 december 2010

En av mina farhågor är besannad

Nu har det äntligen vänt. Ebba mår bättre och är piggare idag (förutom de förhöjda levervärdena). I går kväll ringde en av barnonkologerna upp mig för att prata om frågorna jag hade kring de förhöjda levervärdena och behandlingen.


Ebbas levervärden ligger mycket högre vad en barncancerpatient ”normalt sett” brukar ligga på under behandling. För det är inte helt ovanligt med viss leverpåverkan under cytostatikabehandling. Precis som jag har misstänkt, så nu är en av mina farhågor besannad, men som de andra läkarna inte har sagt till mig rätt ut fastän jag har frågat ett flertal läkare om det. Skönt med en läkare som faktiskt vågar vara rak och ärlig. Jag vill veta hur det ligger till oavsett om det är bra eller dåliga nyheter.


Sedan tidigare känner jag till att man inte stoppar behandlingen om det inte är livshotande. Så mycket har jag förstått. Så Ebba får leva med de förhöjda levervärdena och vi hoppas på att levern inte mår ännu sämre. Ebbas vita var förhöjda denna vecka, så läkaren nämnde också att det kanske blir ännu högre doser nästa vecka om värdena ligger över den tillåtna gränsen. Som sagt så tas ingen som helst hänsyn till hur levern mår, så länge inte levervärdena är skyhöga (vilket de faktiskt har varit under hösten för läkaren nämnde värden på ca 20 som en ”skyhög” referens och Ebba låg på 19 vid ett tillfälle i höstas). Att bekämpa cancern är första prioritet enligt barnonkologen.

Idag ska jag posta Ebbas inbjudningar till hennes barnkalas. Hon ska ha det tillsammans med en vän på Tropikariet. Frågade läkarna om det var ok och de svarade att det var det om vi var noga med hygienen.

Hon fyller 9 år den 17 december. Brukar lite skämtsamt säga att barn födda i december är kärleksbarn, eftersom  man sällan planerar in ett barn i december månad. Och det är hon i allra högsta grad! Hon var så efterlängtad!

Hoppas innerligt att hon håller sig infektionsfri tills kalaset. Hon ser verkligen fram emot det. Hon är verkligen värd det efter allt hon har varit med om i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar