Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


onsdag 8 december 2010

Dödsreliker och röda prickar


Ebbas utslag är som sagt en långdragen historia. I fredags skickade jag bilder till dagvården i Lund då jag tyckte att utslagen hade blivit sämre igen. En läkare tittade på dem och han trodde möjligen att det skulle kunna vara bakterier så vi fick kortisonkräm med antibiotika utskriven. Jag trodde inte att det var det så jag bestämde mig för att ta en second opinion så i måndags morse ringde jag till dagvården till Helsingborg och de bokade in en tid på barnakuten under förmiddagen till oss. Läkaren i Helsingborg trodde inte heller att det var bakterier, men möjligtvis något i allergi väg men var inte heller säker. Utslagen kliar inte och gör inte heller ont lustigt nog.

Salvan vi fick i fredags verkar hjälpa lite i alla fall så vi fortsätter med den i ca 1,5 veckor till och jag tvättar ihjäl mig som om det vore en bakterieinfektion i huden för säkerhets skull. Sängkläder, ytterkläder, kläder och handdukar tvättas var varannan dag. Oftare än innan och då kan tilläggas att de tvättades ofta då med :).

Jaha, tillbaka på ruta ett när det gäller det alltså. 

I måndags fick vi också en kallelse till allergimottagningen i Lund tills i mitten av januari för att göra en läkemedelsprovokation. Jag som har fått till mig av läkarna att det inte görs någon allergiutredning under pågående behandling (inte när intravenös behandling sker och det har hon tills i slutet av sommaren). Jaha, där ser man. Bra att det görs något även om utredningen kanske måste göras om efter avslutad behandling eftersom provsvar på en allergiutredning inte är att lita på mitt under en cytostatikabehandling har läkarna sagt till mig sedan tidigare.

I måndags kväll körde vi ner Ebba till Lund. Hon hade julmys och pysselkväll med mellangruppen BCF Södra. Två gymnasieelever som själva hade varit sjuka i cancer var med och arrangerade kvällen. Ebba säger ofta att hon tycker om att träffa andra som har haft cancer men har blivit friska. Kanske en sorts bekräftelse på att sjukdomen inte är lika farlig, dödlig som hon först fick intrycket av. Ja, jag vet inte och tänker inte rota i det just nu. Hon tyckte det var mysigt att få träffa kompisarna från avdelningen också.

I tisdags bar det av till Lund igen. BCF Södra hade anordnat bio. Denna gång såg vi Harry Potter och dödsrelikerna, del 1. Återigen en uppskattad aktivitet, Ebba och jag satt som klistrade framför duken, lillebror inte lika road efter 2,5 timmar i biostolen. Det sista av filmen fick han se i pappas knä. Ebba åt så mycket hon orkade på en stor popcorn, kan lova att det inte blev mycket kvar. Hon älskar popcorn!

Sedan till levervärdena. De har sjunkit sedan förra veckan. Ligger nu på 3,29. Behöver nog inte kommentera det ytterligare mer än att det endast är 1,5 veckor tills nästa intravenösa behandling, HDM och att levervärdena brukar skjuta som mest i höjden av den behandlingen.

Hon fortsätter att må mer eller mindre illa om (tidiga) morgnar och kräktes senast i måndags morse.

2 kommentarer:

  1. Skickar över ett stort fång pepp och energi till er! Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Tack Åsa, det värmer mycket, det behöver vi! Jag får skicka en bamsekram (för att nå runt bebismagen) tillbaka!

    SvaraRadera