Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


fredag 17 december 2010

EBBA 9 ÅR!

Nu har dagen kommit som jag vid några tillfällen i våras aldrig trodde vi skulle få uppleva igen – Ebbas födelsedag. På något sätt så känns den mer magisk detta år än tidigare år.

Kanske för att det känns som om vi har fått en andra chans att ta hand om vår underbara dotter!

En sådan trivial sak som att få fira födelsedagen hemma i någorlunda skick gör Ebba och oss överlyckliga nuförtiden.

Morgonen började med sedvanlig födelsedagssång och paketöppning. Hon fick precis det hon önskade sig, en X-box med tillbehöret Kinect (vi föräldrar har lagt ihop med farmor, farfar, mormor, morfar och gammelfarmor och gammelfarfar) och en rosa skimrande, uppfällbar mobiltelefon.

Ebba checkar in sin nya mobil.

Därefter bar det av till lasarettet i Helsingborg för att ta prover inför nästa veckas behandling.

Sedan åkte vi till skolan. Ebbas sista dag innan jullovet.

Ikväll är det familjekalas för tjocka släkten och några vänner som vi också brukar bjuda med. Så här blir det high-life.

Imorgon är det barnkalas på Tropikariet. Vi har det tillsammans med en av Ebbas klasskompisar. Ebba vill hålla i en orm och jag håller mig gärna på så långt avstånd som möjligt från den J.

Hon har inte kräkts mer sedan i onsdags heller men det har inte skett någon förbättring med utslagen sedan jag skrev sist.

Nu ska jag fortsätta med kalasförberedelserna.

2 kommentarer:

  1. Hurra hurra på din fördelseda'! :-) jag hoppas du får en jätterolig dag på Tropikariet, jag hade gärna hållt i en orm jag med! Hälsa familjen, kram Åsa (på mamma och pappas jobb)

    SvaraRadera
  2. Jag vill hålla en orm för att de är så fina och färgglada.

    Tack för gåvan på barncancerfonden.

    Från Ebba

    SvaraRadera