Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


onsdag 26 januari 2011

Provsvar på njurarna

Återigen har det varit mycket med huset. Har hittat många fel (även om det är av mindre karaktär). Ja, ja vad är väl en bal på slottet, som Askungen säger.

Över till viktigare saker som Ebba. Kan säga att jag var nervös när jag ringde till dagvården igår för att fråga om de hade fått in provsvaren från Ebbas njurfunktionstest. Och det hade de... Det visade sig lyckligt nog att Ebbas värden låg inom rimliga gränser. Exakt vilket värde hon låg på kunde sköterskan se eller hur man skulle utläsa skalan. Det får jag helt enkelt ta med läkaren vid nästa intravenösa behandling om mindre än 3 veckor. Hoppas att vi har den pedagogiske läkaren då. Jo, det finns olika kategorier av läkare. Den snygge (naturligtvis) och empatiske (inte ofta minsann att de har båda de egenskaperna), den moderliga och förståndiga, den pedagogiske och förståndige, the bad guy och bessewissern, den energiske,  och vissa som man helt enkelt undrar varför de har någon patientkontakt överhuvudtaget. Och som motpol till läkarna, jag, den som ifrågasätter allt och är påstridig. Inte drömföräldern för alla läkare och sköterskor precis (har jag märkt).

Denna vecka har vi inte tagit några prover så jag vet inte hur hon ligger i sina värden. Men Ebba är återigen pigg och glad. Tar ju ungefär en vecka för henne att repa sig efter den här behandlingen. De dagar Ebba orkar gå i skolan när hon har fått vincristin säger lärarna också att de märker stor skillnad på Ebba. Att hon både ser dålig ut och är hänging och mycket mer inaktiv än annars.

Hennes aptit är tillbaka. Brukar bli ett litet matvrak när hon har ätit kortison som hon gjorde förra veckan också. Bra, för då äter hon upp sig igen.

Ja, snart är det helg och det ska bli skönt med en alert Ebba denna helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar