Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


torsdag 20 januari 2011

Carpe diem och en vilja av stål är vad som krävs för att ta sig igenom det här!

Vi har flyttat så därför har det inte funnits mycket tid till datorn den gångna veckan. Men här kommer status på Ebba i alla fall.


Hon fick intravenös behandling i tisdags, vincristin. Är precis som vanligt, trött och hängig (ser för den delen riktigt sjuk ut med sitt bleka anlete och röd under ögonen när hon får den behandlingen). Med anledning av det ville hålla henne hemma igår men hon ville absolut till skolan för att hon skulle kunna gå på aktiviteten som hon har börjat på, miniorerna (kan ju inte sporta av flera olika anledningar). Nej, vi är inte troende men det verkar vara varierande saker de gör där och Ebba verkar gilla det. Idag håller jag däremot henne hemma och för en gångs skull gick det utan att en lång övertalan. Det är ju så att hon har en vilja av stål och det krävs att hon är riktigt dålig för att inte gå till skolan för hon fångar verkligen dagen, min lilla krigarprinsessa :).


I tisdags gjordes även njurfunktionstesten. Provsvaren från den får vi någon gång i nästa vecka. Jag vet att jag tjatar, men jag är orolig hur hennes inre organ ska klara av denna tuffa behandling med alla risker, förutsedda och oförutsedda som förgiftningen i julas. Kreatininvärdet hade i alla fall, återigen, sjunkit. Nu är hon snart nere i normala värden igen. Vilket ger hopp om positivt provsvar.


Hennes Hb ligger lägre nu än det brukar, ligger på 114. Likaså hennes blodplättar är lägre än normalt men absolut inte farligt låga. Hennes vita är däremot högre än de brukar, men det beror på kortisonen som hon äter denna vecka sade läkaren. Sedan har hon precis blivit förkyld. Kan nog också göra att de vita ökar. Levervärdena ligger fortfarande förhöjda, denna vecka på 3 (ALAT). Men de lär väl höjas ytterligare efter denna behandling. Finns ju inget att göra åt det...
Läkaren tycker att Ebba har haft så stablia värden (förutom njurvärdena men de kollas ju upp nu denna vecka) att vi slipper att ta prover nästa vecka, om vi inte själva tycker att det behövs om vi misstänker något. Kontrollfreak till mamma som jag är har jag lite svårt att inte ta proverna... men får försöka se till hur Ebba mår. Vi brukar ju kunna se på henne hur hon mår.


Jaha, då är det en vecka till jag börjar jobba igen. Inte heltid dock, men ändå. Hoppas det kommer att fungera bra, att det blir en bra balans mellan familjelivet och arbetet. Förhoppningsvis mår Ebba realtivt bra under våren även om hon fortfarande har en hel del intravenösa behandlingar kvar detta år.


Trevlig helg på er!

2 kommentarer:

  1. Hej Malin, ska bli roligt att se dig på jobb igen !

    SvaraRadera
  2. Hej Pernilla!

    Tackar, det ska bli kul att träffa er trevliga kollegor igen och få lite annat att tänka på!

    Kram

    SvaraRadera