Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


torsdag 10 november 2011

Neutropen och sårig

I tisdags kväll ringde ortopenden mig igen. Samma fråga igen om Ebba verkligen inte hade ont i höfter/lårben. Men nej det har hon inte. Ortopenden sade att röntgenbilderna visar på stressfrakturer i lårbenshalsarna nämligen. Han ville inte släppa detta så vi ska om ca 3 månader ta en ny slätröntgen i Helsingborg. Vi har sådan tur att en läkare arbetar både i Helsingborg och i Lund och vi har träffat henne tidigare angående Ebbas osteonekros så vi känner till henne så det är till henne vi ska för uppföljning. Det är bra att de inte släpper det än tycker jag. Ebbas skelett är ju märkbart påverkat av sjukdom av behandlingen.

I tisdags kväll hade Ebba så ont i sina fingarar och fötter att inte panodil hjälpte. Vi fick ta till citodon för att hon skulle kunna somna den stackaren. Fingrar och tår är svullna. Jag var rädd för att det skulle vara infekterat för fötterna är ganska "kladdiga".

Beslutade på onsdagen att åka in med henne till Helsingborgslasarett. Vill ju inte vänta för länge om det skulle vara en infektion. Sedan har hon fått utslag i ansiktet igen, kring mun, näsa och ända upp vid ögonen har hon plitor. Liknande utslag på bröst och även på smalbenet.

Sagt och gjort så åkte vi in till sjukhuset. Prover togs och barnläkare och hudläkare tittade på henne. Barnläkaren ville att hud i Helsingborg skulle ta över Ebbas fall nu. Det har jag inget emot. Det är lättare med "spontana" och akuta besök då. En ny salva till läppen och fingrarna skrevs ut. Fötterna skulle fortsättningsvis baddas med den lila lösningen (kaliumpermanganat). Det skulle vara längre än vad jag hade uppfattat. I 10-15 minuter. Sköterskan gjorde detta på hud igår och Ebba kände sig bättre på fötterna igår kväll. Hon fick några vadderande och "stötdämpande" omlägg som underlättade lite när hon skulle gå. Ska se om jag får tag på sådan på apoteken nu... Bäst att ringa runt innan man åker till apoteken. Hudläkaren i Helsingborg tyckte alltså inte att vi skulle sätta zinkplåster på såret. Helst skulle förband och baddning göras varannan dag. Svårt eftersom Ebba måste duscha varje dag. Igår försökte vi duscha med plastpåsar på fötterna. Gick ju sådär, alla omläggen blev blöta så det var bara till att byta.

I alla fall. Provsvaren var inte klara när vi gick i från dagvården, förutom CRP som låg under 5. Jag glömde bort att gå inom när vi gick hem. Senare på eftermiddagen ringde läkaren och lämnade provsvaren. Ebba ligger farligt lågt i sina vita nu, 1,4 i vita och 0,3 i neutrofila. Detta innebär att hon är neutropen och skulle hon få en bakterieinfektion nu så är det mycket stor risk för blodförgiftning. Hu. Det vill vi inte.

I natt vaknade hon och hade ont i halsen och ont i båda öronen. Jag kollade tempen på henne, ingen. Imorse när hon vaknade tog jag tempen igen. 37,4. En timme senare hade hon fortfarande ont i halsen och ville inte äta. Då hade tempen stigit till 37,9.

Jag har precis ringt till pratat med läkare i Helsinborg och blir Ebbas allmäntillstånd sämre eller tempen stiger så ska jag åka in med henne. Blir till att avvakta de närmsta timmarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar