Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


torsdag 24 november 2011

Ljusningen i mörkret sattes igen med en stor propp!

I måndags var vi som sagt i Lund. Det var som tur väl var samma läkare på dagvården som veckan innan. Han tyckte precis som jag att såren hade läkt fint även om de på fötterna inte var läkta än.

Prover togs. Även prover för antikroppar (allergisk reaktion) på antibiotikan som hon äter i och med att hon är känslig för en viss typ av antibiotika och det var varning för detta på den ena upptäckte jag i helgen. Konstigt att läkarna inte har koll på det. Vi har inte fått något svar på det än.

Vi beslutade att förlänga den ena antibiotikan med 4 dagar för att såren skulle ha chans att läka så mycket som möjligt.

Det halsonda som Ebba upplevde tyckte läkaren antingen såg ut som en ofarlig baktiereinfektion eller ett virus. Så det fick bero. Vi fick inte provsvaren på de neutrofila innan vi körde hem. Inte heller på eftermiddagen hade de kommit in. Tänkte att jag fick ringa på tisdagförmiddagen i stället.

Vid halv sex på kvällen ringde en läkare upp oss från barnonkologiska avdelningen i Lund. Ebbas provsvar på de neutrofila hade kommit in. Hon hade mindre än 0,1. De hade sjunkit med andra ord!

Läkaren sade att om Ebba skulle få feber så var det direkt in till sjukhuset med henne. Som om man inte var orolig innan när hon låg så lågt.

Tisdagmorgonen började med en trött och hänging Ebba som hade tagit av sig pyjamasen under natten för hon hade varit svettig sade hon. Jag tog tempen, 38,6. Det var bara till att göra vid sig och ringa in till sjukhuset. Vi fick först sitta på akuten (helt idiotiskt) i ett rum där för de ville först inte ta emot oss på dagvården på grund av Ebbas stafylokocker. Fanns det ingen annan stans vi kunde sitta än på akuten. Efter någon timme där blev vi ändå överflyttade till dagvården. Då hade hennes feber också släppt. CRP:n låg på under 5 men de neturofila låg på samma låga under 0,1. Läkaren i Helsingborg konfererade med Lund och det beslutades att vi skulle komma åter på onsdagmorgonen för nya prover samt att det skulle blododlas, dels från port á cathen och dels från en ven. Ett urinprov fick också lämnas innan vi fick gå hem. Ebbas halsonda höll i sig även under tisdagen.

Onsdagen började med lite högre temp 38,9.Proverna visade på högre CRP, 9 och de neutrofila lyste fortfarande med sin frånvaro, typsikt nog. Det beslutades att vi skulle läggas in eftersom läkarna inte vågade chansa längre då CRP:n steg och så få neutrofila. Fler prover togs, två olika odlingar från port á cathen, sex olika virusprover och urinprov. I urinprovet kunde det påvisar vita blodkroppar och proteiner. Inte så bra så det skickades på odling. En kortare permission på eftermiddagen fick vi. Skönt, så att jag kunde få äta lite. Det är ju inte så att man packar ner matsäck för en hel dag på sjukhus. Klart att de ser till att Ebba får mat, i vanliga fall hade jag inte brytt mig om jag inte åt på en hel dag men som gravid har man ju en annan individ att ta hänsyn till.

Vi åkte in på sjukhuset igen för intravenös antibiotika. Idag fick vi permission på förmiddagen. Undra om några provsvar har kommit in nu på eftermiddagen. Ska även ta upp med läkarna, igen, att det står att de som är allergiska mot cefalosporiner inte ska få den typen av intravenös antibiotika som Ebba nu får. Konstigt att de inte har koll på det, eller om de nu medvetet ger henne det så tycker jag faktiskt att de borde informera mig om detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar