Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


söndag 27 februari 2011

En trött Ebba, stabiliserade levervärden och låga trombocyter

Ebba har mer eller mindre återhämtat sig från influensan nu, förutom hostan som envist hänger kvar. Tröttare än vanligt också. Kanske inte heller konstigt då Hb:t ligger på lite över 100.

Vi var på återbesök hos läkaren i torsdags och nya prover togs för att kolla hur hon ligger i sina vita samt att läkaren tittade på tummen. Vita blodkroppar ligger ok och läkaren tyckte tummen såg lite bättre ut men poängterade återigen att det var av vikt att vi såg till att hon åt antibiotika tills tummen var helt läkt. Läkaren som jag trodde var barnonkolog är inte barnonkolog men är ansvarig för de barnen på sjukhuset. Nyfiken som jag är frågade jag henne när hon ringde hem till oss i torsdags eftermiddag med provsvaren. Hon ställer ju så många relevanta frågor som de andra läkarna inte ställer och tänker på ett sätt som läkarna i Lund också gör. Svårt att förklara men jag hade en känsla av att hon var lite mer involverad i barnonkologi än de andra som jag har träffat och trodde därför hon var onkolog.

Hennes trombocyter (blodplättar) har också fått stryka på foten denna behandling och influensa. Jag frågade läkaren om de låga trombocyterna också delvis kunde bero på influensan och det sade hon att det kunde. Trombocyterna brukar nämligen inte sjunka så mycket som de har gjort nu.

Ebbas leverprover var också bättre än de gångna veckorna ALAT ligger på lite över 3 och Bilirubin på 8. Det är bra även om ALAT fortfarande ligger över normalnivån. Undra om de utsatta underhållstabletterna har något med detta att göra, att levern är mindre påverkad och att värdena har sjunkit relativt snabbt denna gång. Skulle kunna tro det.

Ebba klagar, som vanligt, på huvudvärk några gånger i veckan. Börjar faktiskt bli lite orolig över detta (med). Hon hade ju aldrig huvudvärk innan hon blev sjuk, vilket jag har nämnt för er tidigare. Ska nämna det för läkaren nästa gång vi är där. Och Ebba är inte den som gnäller i onödan heller, vilket gör att jag tar detta mer på allvar.

Så nu hoppas jag att trombocyter och Hb hinner återhämta sig innan nästa behandling som är om lite mer än två veckor.

Imorgon är det dags för den veckovisa provtagningen igen och hennes underhållsbehandling ska köras igång på tisdag återigen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar