Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


torsdag 29 mars 2012

Här vänder det snabbt

Vi var hos läkaren igår. Det togs prover på fingret och på tån, vid nageln hade det bildats ett vätskande sår, som tyvärr inte vätskade sig just när prover skulle tas. Får se om de visar något. Läkaren förhörde sig med Lund om det var ok att byta till annan antibiotika eftersom dalacinen inte verkar ge önskvärd effekt. Det verkar däremot som om läkaren vill ha träff på bakterier innan hon byter. Det är ju så förrädiskt att eftersom Ebba äter antibiotika så kan det hända att odlingarna inte visar något även om hon har bakterier. Hon behöver byta annars kommer det här bara att eskalera. Fingret blir bara sämre, läppen har blivit sämre igen och utslagen kring näsan och munnen har ökat den senaste veckan samt har ju såren vid tånglarna tillkommit. Jag vill inte att hon blir helt "koloniserad" innan åtgärder sätts in.

Läkaren tyckte i alla fall att en hudläkare skulle titta på Ebbas tumme så hon skickade en remiss till hudkliniken. Får se hur länge det dröjer innan vi blir kontaktade av dem. Ni får ursäkta min sarkasm, men jag vet ju hur lång tid det brukar ta. Tummen har väl trillat av innan vi hör något från dem.

Idag så ser båda tårna vätskar sig än mer och är illröda som av infektion. Igår eftermiddag klagade hon på ont på tungspetsen och den såg röd ut men den känns enligt henne själv bättre idag.

Som sagt. Här kan det svänga snabbt. Det är bara till att byta sängkläder varje dag igen då hon blöder ner dem igen samt så misstänker vi ju bakterier.

Så hör läkaren inte av sig  eller skriver ut antibiotika till henne kommer jag att åka in med henne till sjukhuset så de själva får se och bedöma.

Imorgon skulle läkaren ringa med provsvar men jag kommer att ringa själv igen. Försökte nå läkaren idag för att förklara det försämrade läget men hon har inte ringt tillbaka, så det blir till att jaga imorgon igen. Ebba behöver annan antibiotika, det är jag övertygad om. Och i fulldos i ca 2 veckor och inte någon underhållsdos just nu. Det kan vi gå över till efter två veckor tycker jag. Men som sagt vi får se vad läkaren säger. Det är ju inte alltid vi är överens. Hoppas att läkaren håller med mig, för Ebbas skull, så att det inte går för långt den här gången. Det är ju Ebba som får lida i slutändan.

Själv är man lite mer trött än vanligt. Lilleman är verkligen mysig och go men man får inte riktigt samma sömn som man brukar och det tar ut sin rätt emellanåt. Men han är sååå mysig så det är med en bebis i huset, värt allt besvär i världen kan jag säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar