Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


tisdag 3 januari 2012

Det tar tid...

I torsdags ringde läkaren från Helsingborg med svaret att herpesprovet var negativt. Han trodde att den röda och onda tungan med en utslag på var en förkylningsblåsa. Jag var, och är fortfarande övertygad om att det är stafylokocker.

Jag frågade läkaren om det verkligen räckte med 10 dagars behandling och jodå, det är det normala att skriva ut och Ebba är inte neutropen. Skeptisk var jag som vanligt.

Hennes läppa är fortfarande inte helt läkt och inte tungan heller. Sedan har hon fortfarande diffusa utslag kvar i ansiktet. Kanske det trots allt var stafylokocker som har spridit sig till läppen och tungan. I vilket fall som helst är det bara 2 dagar kvar på kuren. Så som vanligt blir det till att jaga läkare. Vilken läkare ska jag jaga? På helsingborgslasarett har man ju alltid kontakt med många olika läkare. Jag har kontaktat Lund i ärendet. Får se vad de säger. Recept på antibiotikan har jag sedan innan och jag var inne och beställde den samt två andra mediciner idag när vi var på apoteket.

Idag var barnen med mig hos barnmorskan. Herman har varit med en gång tidigare men för Ebba var det första gången. Hon tyckte det var spännande att höra bebisens hjärtslag slå. Därefter tjatade sig Ebba till att gå en runda på stan. Den var nästintill folktom så det var ju ok att göra det då. Vi gick in i en barnklädesaffär som hade 50 % rabatt på många kläder. Ebba var lyrisk och tyckte det var så roligt att köpa bebiskläder. Så nu har vi en hel del till den kommande bebisen. Sedan besökte vi mannens och mitt jobb. Jo, vi arbetar på samma ställe och nej, vi träffades innan dess.

Idag är det dags för veckodosen. Det blir samma dos som de två senaste veckorna. Fick ordination för två veckor sist då hon låg under 3 på de vita.

En veckas ledighet till sedan är det dags för skolan för Ebba. Hoppas att det blir mer skolgång denna termin än förra. I början av terminen ska i alla fall ett brev som kontaktsjuksköterskan i Lund har författat, och jag granskat, skickas ut till föräldrarna i klassen. Handlar om att Ebba har är infektionskänslig fortfarande och går på behandling till fram till hösten (och är infektionskänslig ytterligare 6 månader till efter det) och att vi vore tacksamma om de tar hänsyn till detta. Får väl se om det har någon effekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar