Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


lördag 17 december 2011

Ebba 10 år idag!

Ebba fyller 10 år idag och vi är tacksamma att vi har fått uppleva ännu en födelsedag med vår underbara dotter. Födelsedagen har vi firat hela helgen. Igår var det pysselkalas för kompisarna och idag hade vi förmiddagskalas för min mans del av släkten. För min ska vi ha kalas nästa fredag, så att vi kan träffas lite vid jul också eftersom vi firar julen med Rikards familj detta år.

Pyssel som de pysslade med på Ebbas kalas. Gästerna fick var sin gåva, en ängel som vi köpte och pengarna går till Barncancerföreningen Södra.
Ebba fick det hon önskade sig, en spark med stora hjul (köpte en dyr och ordentlig en) samt lite annat smått och gott som en bok av Justin Bieber (hennes absoluta favoritartist), Björn Borg trosor mm. Hon är väldigt nöjd med presenterna. Sedan önskar hon sig pengar till en iPhone. Det fungerar ju att spara när man fyller år så tätt in på jul. Resten som saknas lägger vi till har vi sagt. Hon köpte ju sin iPod och den har hon tagit väl hand om så vi känner att hon är så pass stor nu att hon kan ta ansvar för en så pass dyr pryl.


Ebba har varit ganska mycket i skolan de två sista veckorna. I onsdags var det behandling i Lund med lubal punktion och det gick bra denna gång. Hon var inte full efter narkosen. Det var en ny narkosläkaren och hon testade lite annan "cocktail" vid sövningen och den verkar ha fungerat bättre. Hoppas att nästa narkosläkare läser i manualen och ser hur hon ska sövas. Hon fick dropp, faktiskt uppe på narkosen, för att undvika blodsockerfall även om hon kanske hade klarat sig utan då vi kom upp till op snabbt även denna gång.


Vi besökte tandhygienisten i onsdags också. Det var ett tag sedan så det kändes bra att de fick se över hennes mun och tänder. Allt såg ok ut. Jag frågade faktiskt om tandläkartiden (Ebbas ordinarie tandläkare) vi hade fått. Tandhygienisten förklarade då att de i Lund gärna ser att de tar hand om Ebbas tänder och mun så länge hon går på behandling. Jag kan nog faktiskt hålla med. De är så väl insatta i vilka problem barncancerpatienter under behandling kan råka ut för, hur känsliga det är och sedan har de tillgång till Ebbas värden också. Så vi gör som de rekommenderade, väntar med vanlig tandläkare tills hon är klar med behandlingen och ett halvår därefter som hon är infektionskänslig. Vi har i och för sig varit med henne vid ett tillfälle under hösten hos tandläkaren men då visste vi ju inte detta. Sedan blev våra tandhygienist tider avbokdade och omflyttade hela tiden så då kände jag att vi var tvungna att kolla upp hennes tandstatus och då kändes det lämpligt med tandläkaren.


Åter till skolan. Under veckan som har gått så har det blivit fler och fler i Ebbas klass som har gått hem med ont i magen och illamående så i torsdags hämtade jag henne tidigare och lät henne vara hemma igår. Jag och mannen beslutade i helgen att låta henne vara hemma resten av terminen d v s 2,5 dagar.

Ebbas värden på de neutrofila har återhämtat sig bra nu. De vita ligger lite högt så veckans dosering höjdes en aning till, inte riktigt till "fulldos" än men det kommer nog nästa vecka skulle jag kunna tro.

Jag skojade med henne häromdagen. Vi ligger nästan på samm Hb nu. Skiljer bara en enhet. Som gravid så sjunker ju Hb:t och det märker jag att det har gjort.

Här ser ni Ebba och lillebror när hon öppnar sina presenter från mamma, pappa och lillebror:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar