Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


tisdag 18 oktober 2011

En full Ebba och låga värden

Idag var det dags för behandling i ryggmärg/hjärna. Hon kom upp ganska omgående till sövning. Skönt för då slapp vi sätta något dropp på henne.

Hon ska ju ligga en halvtimme lutad i sängen (för att medicinen ska "fördela sig") och en halvtimme i plant läge. Hon brukar vakna under denna tid och tycka att det är jobbigt att behöva ligga så. Idag sov hon sig igenom hela den timmen efter sövningen. Jag försökte väcka henne men ack, nej, så vi fick köra upp henne till dagvården halvsovandes. Där fortsatte hon att halvsova/sova. Tyckte att hon skulle komma upp och äta med tanke på hennes blodsocker.

Till slut fick jag upp henne ur sängen. Då var hon alldeles groggy. Sluddrade mycket i talet, gick ostadigt och såg dubbelt. Jag undrade vad hon hade fått för narkosmedel och om hon hade fått något annat. Jag frågade på uppvaket men då sade de att allt var normalt. Barnskötaren och sjuksköterskan kollade. Nä, hon hade fått samma mediciner som förra gången. Min man ringde i denna vevan och undrade hur det gick eftersom vi inte hade hört av oss på så länge. Han sade att Ebba inte alls var groggy efter förra sövningen som han hade varit på med Ebba. Lustigt alltså. Efter mycket om och men så fick vi upp Ebba och hon åt, i två omgångar. Efter 3,5 timmar efter sövningen piggnade hon till så pass mycket att vi kunde åka hem.

Läkaren träffade vi också idag. Jag påtalade Ebbas hudproblem och sade att det kanske var bra om onkologerna och hudläkarna pratade med varandra. Vi får väl se... Vi bokade i alla fall in ett extra möte om 4 veckor för uppföljning.

Ebba ligger lågt i sina värden tycker både jag och mannen. Meddelade skolan detta. Kan vara bra för dem att känna till tyckte vi. Njurvärden har återigen börjat stiga, låg idag på 46. Blir lite orolig. Läkaren ordinerade i alla fall tabletter för två veckor (och då är det ingen provtagning förrän om två veckor) jag och mannen vill ha koll på hennes vita och på njurvärden så vi kommer att ta prover på måndag i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar