Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


torsdag 30 juni 2011

Underhållsbehandlingen påbörjad

Ja, nu är det på brännet igen. Än så länge mår Ebba inte illa men jag tror helt ärligt att det inte dröjer så länge till innan hon börjar må illa på morgnarna.

Hennes Hb ligger på 94, normalvärde är 105-150, Ebba brukar ligga på 120-130 och trombocyterna ligger på 93, normalvärde är 140-400, Ebba brukar ligga på 300-350. Märker att Hb:t är lägre för hon är trött och att trombocyterna ligger lågt, hon har blåmärken över hela benen och några på armarna. Jag tror att dessa värden så sakteligen kommer att höjas de närmsta 1-2 veckorna, hoppas jag i alla fall. Hennes vita låg bra denna vecka, lite över den tillåtna gränsen så det blev ganska många underhållstabletter i tisdags.

Ebba tycker det är skönt med sommarlov och att hon har lite bättre värden nu. Hon älskar ju att vara ute och allra helst vid stranden och havet. Pool duger också. Tror hon är lite avis på kusinen som ska åka iväg på solsemester snart. Ja, det kommer en tid för oss också då vi kan åka på semester till varmare länder. Nu hade vi inte vågat dels för att  hon är infektionskänslig fortfarande och dels för att hon inte ska utsättas för stark sol än. Smörjer henne med faktor 50 denna sommaren också.

Nästa vecka ska vi träffas med några goda vänner på en skola och göra smyckesänglar. Alla pengar går till Barncancerföreningen så det är klart vi är med och knåpar. Ebba älskar ju också att pyssla. 

Det finns ju inte något ont som inte för något gott med sig, underbara vänner har man träffat på sjukhuset.

Ja, annars händer inte så mycket. Jag har börjat jobba igen och jag bråkar med NCC för fullt fortfarande. Fick sinne på dem senast igår morse. Tillhör nästan vardagen nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar