Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


söndag 1 maj 2011

Rockarbruden Ebba

Ebba har mått förhållandevis bra denna vecka, förutom illamåendet som kommer och går, senast igår mådde hon illa på morgonen så det blev en pilla mot det. Gick över inom en halvtimme. Tackar gudarna för dessa piller (vill bara inte veta hur de påverkar hennes lever...).

Huvudvärken tycker jag har blivit en aning bättre sedan hon fick glasögon men inte försvunnit helt.

Ebba gick på sitt första disco i fredags kväll. Taggad till tänderna var hon och klädde upp sig och fixade frissan. I vanliga fall får jag tjata på henne att kamma det lilla hår hon har på huvudet. Jag brukar säga till henne på skämt att hon ser ut som en galen professor när hon inte kammar håret. Då skrattar hon åt mig och struntar ändå i att kamma håret. Sådan är hon. Envis och en som inte tar åt sig så lätt. Det är bra, det är goda egenskaper tycker jag.

Här kommer en bild på vår lilla tuffing, redo att inta dansgolvet på discot.


Imorgon är det dags för provtagning igen. Det har gått två veckor sedan sist. Hoppas att levervärdena har hunnit sjunka en del nu. Återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar