Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


tisdag 3 maj 2011

Provsvar, kräkningar och hjärtklappningar

Man ska inte säga för mycket. Igår mådde Ebba illa på morgonen och hade hjärtklappningar. Hann inte ge henne en tablett innan hon kräktes.

När vi väl hade gett henne tabletten kräktes hon upp den en kort stund efter. Visste inte hur jag skulle göra. Var rädd för att ge henne för mycket medicin så jag ringde till dagvården i Lund och förhörde mig. Jo, det var ok att ge henne en tablett till eftersom hon hade kräkts så kort inpå.

Sagt och gjort. Hon fick en pilla till. Illamåendet gick över ganska snabbt men hjärtklappningarna fortsatte en bra stund till. Jag tog tempen på henne och den låg normalt. Bara att avvakta och se om det gick på rätt håll. Framåt förmiddagen blev hon piggare och hjärtklappningarna avtog. Då beslutade vi att hon kunde gå den lilla stunden i skolan innan det var dags för provtagning. Jag hämtar henne en timme tidigare i skolan på måndagar för att ta prover. Så allt som allt blev det bara 1,5 timmar i skolan igår. Hon går ju bara denna och nästa vecka också i skolan så hon vill missa så lite som möjligt av den.

Det blev alltså inget jobbat för mig igår.

Fick Ebbas provsvar och veckans ordination idag. Hb:t ligger under 120 återigen. Vore bra om de kunde höjas lite till den tuffa behandlingen.

De vita blodkropparna ligger ganska högt, högre än den ”tillåtna” gränsen så det blir tuffare tablettbehandling denna vecka. Anledningen till att hon har höga vita är nog mest troligt på förkylningen hon har åkt på. Har varit mycket förkyld på sistone. Den ena verkar avlösa den andra. Borde det inte vara mindre förkylningar nu på våren?

Levervärdena hade sjunkit, inte till normala nivåer men ändå. Får se om den lite tuffare tablettbehandlingen påverkar dem till nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar