Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


torsdag 18 november 2010

Status Ebba

Det finns fyra ord som kan få mig att stå upp i sängen och bli med ens klarvaken och det är
- Mamma, jag mår illa!
Det hände imorse kl. 05:30. Flög upp ur sängen och grabbade tag i kräkpåsen som jag har liggandes bredvid mig i hyllan på sängen. Har några kräkpåsar utplacerade i huset för att kunna få tag i dem snabbt som attan när de väl behövs. Dags för illamående igen tänkte jag. Vi har ju sluppit det ett litet tag nu. Sedan kräktes hon. Som väl var lade sig illamåendet ganska snart efter kräkningen.

Ebbas levervärden har gått ner ytterligare denna vecka, ligger nu på 2,46 (normalnivån är under 0,6). Är en bit kvar till det är "normalt" och frågan är om vi kommer att nå det under de närmaste två behandlingsperioderna (läs juli år 2011), men det är ju inte skyhögt som det var för någon vecka sedan på närmare 12. På denna nivå (under 3) brukar hon inte må speciellt illa.

Däremot har jag sett ett samband med tabletterna som hon tar en gång i veckan (förutom de hon tar dagligen), Metotrexate. Hon har mått illa fler torsdagar än andra veckodagar. Kan bero på att de tabletterna som hon tar på tisdagskvällen verkar som mest på torsdagsnatten/morgonen och gör henne illamående. Ja, det är en teori. Dryftade detta med maken och han tyckte också att det lät troligt.

Ebbas kinder har nu läkt som de ska efter nästan tre veckors baddande och sköljande. Däremot har utslagen kring munnen fortfarande inte gått bort/läkt ut. Tycker nästan de ser värre ut nu än tidigare. Förbryllar mig. Har lite funderingar på vad det eventuellt skulle kunna vara. Ska prata med läkaren på tisdag och se vad hon tycker. Återkommer på den punkten.

På tisdag är det alltså dags för nästa intravenösa behandling, vincristin. Den medicinen som ger "nervvärk", såsom värk i ben, rygg och käkar. Det är den medicinen som har orsakat Ebbas droppfötter. Förra gången Ebba fick den blev hon helt utslagen i över en vecka. Helt orkeslös. Hade värk i kroppen också. Hoppas att hon inte blir lika dålig denna gång. Ibland tenderar kroppen bli mindre "påverkad" av mediciner som den har fått oftare/tätare. Vincristin hade Ebba inte fått på ett bra tag sist hon fick den så vi kan hoppas på att kroppen är lite avtrubbad nu och att biverkningarna inte blir lika kraftiga denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar