Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


tisdag 5 oktober 2010

Hur har Ebba mått de senaste dagarna?


Ebba har blivit lite piggare de senaste dagarna men huvudvärken kommer och går fortfarande.

Hon kräktes också vid fem-tiden i morse. Mest troligt beror det på cellgifterna som hon äter på kvällen, vilket ju kan ge illamående/kräkningar, främst på morgonen. Sedan har hon inte mått illa eller kräkts mer idag.

Hennes levervärde är fortfarande förhöjda (det värdet som jag talar om ska ligga under 0,6 för normalvärde, igår låg det på 3,59 och som högst, för någon vecka sedan, låg det på 19!). Det är alltså en bit kvar innan jag är lugn vad gäller det.

Hennes vita blodkroppar var ovanligt höga idag. Brukar bero på en infektion i kroppen men förutom huvudvärken så är hon ju ganska pigg nu så jag stirrar mig inte blind på det värdet. Hon har heller ingen feber.

Trodde att hennes värden (röda blodkroppar och blodplättarna) skulle ligga ganska lågt idag eftersom hon fick en intravenös dos i förra veckan men de låg inom normal nivå. Ganska skönt att hennes Hb (röda blodkroppar) ligger normalt, då kanske hon slipper blodtransfusion efter nästa högdos behandling (långtidsbehandling) som är om 3 veckor.

1 kommentar:

  1. Skönt att höra att Ebba är lite piggare.
    Önskar er en lugn helg.
    kram
    Charlotte

    SvaraRadera