Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


torsdag 28 oktober 2010

Ebba under behandling och Ebba polis

Denna vecka är det som sagt behandling. Ebba mår än så länge bra. Hennes levervärden har gått upp en aning (var även förhöjda innan behandlingen började) och det gör de i bland i samband med denna behandling. Så förhöjda levervärden lär hon väl ha ett tag till.

I tisdags fick hon sprutan i benet för näst sista gången. Hon klarade sig utan några allergiska reaktioner även denna gång. I tisdags eftermiddag påbörjades sedan den andra lite längre behandlingen, HDM (Högdos Metotrexate).


Ebba när hon får det gula "rävgiftet" som jag kallar det - metotrexate.

Igår fick hon sprutan i ryggen (Metotrexate lumbal punktion). Hon var inte tillräckligt sövd då hon rörde på sig upptäckte narkosläkaren så läkaren som hade börjat sticka in sprutan (hade inte kommit in till ryggmärgen) fick dra ut den och mer narkos fick ges. Detta upprepades ännu en gång. Därtill hade de en nästan färdigutbildad läkare som fick testa att ge sprutan, men han lyckades inte, fick inte ut någon licvorvätska. Sedan gav en lite mer erfaren läkare Ebba sprutan. Tilläggas bör är att vi blev inte tillfrågade om det var ok att en studerande (i och för sig snart klar läkare) fick testa på Ebba, vilket gjorde mig förbannad. Tycker det var urdålig stil att de inte ens informerade mig om detta så att vi kan ta ställning. Oerhört kränkande behandling av både mig och Ebba tycker jag. Även om jag nog hade sagt ok till det, det ska inte vara någon större risk med sprutan i ryggen har jag fått information om. De sticker under nerverna i ryggmärgen, så de ska inte kunna träffas. Hon hade ganska ont i ryggen när hon vaknade och då tittade jag naturligtvis. Kunde se att nedanför plåstret satt 2 stick.

Tilläggas bör att jag själv fick ta reda på allt detta. Det var ingen som informerade mig om det. Sköterskan på uppvaket kunde inte se något annat än att det hade gått bra med ingreppet. Jag bad henne kolla upp det eftersom det hade tagit nästan en timme och att hon hade flera stick (3 stick under plåstret såg vi igår kväll när vi tog av plåstret, alltså allt som allt 5 stick). Man blir aldrig förvånad. Tycker att har man gått igenom så mycket redan borde det vara av ännu mer vikt att informera!


Min Krigarprinsessa precis innan hon ska sövas.


På kvällen var hon lite piggare men fick faktiskt ha rullstol en stund på eftermiddagen då det smärtade för mycket att gå.

På kvällen kom lillebror och pappa på besök och livade upp stämningen lite. Det var ju middagsbjudning som Barncancerföreningen Södra anordnade. Alltid lika uppskattat! 

Även tjejen som vi delar rum med, hennes pappa, lillasyster och mormor kom på besök. Så ett tag hade vi high-life i dubbelrummet!

Smärtan i ryggen är nästan borta idag och Ebba var en liten stund i skolan. 

Därtill så fick avdelningen besök av poliser! En av personalens dotter är polis och de passade på att köra inom. En intresserad Ebba ville naturligtvis vara med och titta på polisbilen och utrustningen och även testa blåljusen! Hon ställde en intelligent fråga till den ena polisen:

- Har ni fångat några andra poliser någon gång?

Det är min Ebba det, tänkte jag när hon ställde frågan :). Hon fick svaret att det hade de faktiskt inte.

EBBA POLIS!

2 kommentarer:

  1. Jag kan skvallra att den kvinnliga polisen har fångat en av avdelningens läkare en gång. Det blev uppståndelse. Haha!
    Ebba är en riktig kämpe!!! Stackars dig som fick så många stick i ryggen!
    På måndag kommer det lite godis...och lite annat gott.
    Kram från Annette (Elias mamma)

    SvaraRadera
  2. Ebbas mamma Malin31 oktober, 2010

    Ooops! Det hade varit en syn att se :). Ja, de där läkarna är människor de med, med sina fel och brister!

    Kram,

    Malin

    Ps. Hoppas att allt är bra med Elias. Ds.

    SvaraRadera