Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


onsdag 20 juni 2012

Wanted dead or alive...

Hämtade en lycklig Ebba i går eftermiddag. Hon hade varit i två dagar på High Chaparral med Barncancerföreningen Södra. Hon, två tjejer och ett helt gäng killar hade varit iväg. Sedan var där fyra underbara ledare som tog hand om dem.

Det hade varit mycket stim och stoj och sena kvällar så hon var trött, det märktes. Kul att de ordnar aktiviteter för barn som har eller går igenom något så jobbigt som de här barnen gör.

Jag trodde inte att Ebba gärna pratade om sin sjukdom och behandlingen men det hade hon gjort med de andra barnen. De hade berättat lite om vad de hade gått igenom också. Det är nog bra att ventilera lite med personer som har gått igenom liknande händelser som hon själv har gjort. En tjej hade fått återfall och fått ytterligare behandling. Någon hade blivit allergisk mot sin medicin under behandlingen att den fick sluta med den. Ebba blev ju allergisk mot en av sina mediciner men hon kunde ju fortsätta med dem bara hon fick allergitabletter. 

Ebbas värden har legat ganska stabilt sedan förra veckan. De neutrofila har sjunkit en aning, till 1,0. De får inte sjunka lägre nu tycker jag. Vill att hon ska kunna åka på sportlägret som hon ska till om mindre än två veckor. Så det blev samma dos på medicineringen som förra veckan. Fick åka in akut och lämna prover igår. Ett missförstånd mellan mig och sköterskorna gjorde att vi trodde att vi slapp ta prover denna vecka. Sköterskan i Lund ringde mig precis när jag hade hämtat Ebba i Lund så jag vände tillbaka och vi tog proverna där för vi skulle aldrig ha hunnit hem till Helsingborg för att ta dem där. Så det löste ju sig bra i alla fall.

Här ser ni hur det går om man lämnar Ebba utan uppsikt ett tag :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar