Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


torsdag 7 juni 2012

Jag är krigardrottningen!

Ebbas totalvita hade mer än fördubblats sedan förra veckan så det blev ökning av den dagliga dosen med medicin. Nu är hon i princip uppe i fulldosen igen. Får se hur huden tar det hela.

Som sagt skolan. Jag var där i tisdags för att förhöra mig med lärarna om det var något annat Ebba skulle göra klart innan sommarlovet. Jo, hon fick en skrivuppgift med sig hem. Det var en lärare som hade tänkt till i alla fall. Sedan tror jag att de fick klart för sig att jag inte kommer att ge upp förrän Ebba mår bra i skolan och det fungerar med skolan i stort. Det tror jag de har fattat nu. Det är ju som med NCC. Äntligen har vi fått en kontaktperson där som verkar vettig och lyssnar på sina kunder och är flexibel. Jag har alltid sagt att kvalité framför kvantitet. Nu när de bytte vårt sista fönster så kom det hit killar som var ytterst försiktiga med inredningen och hade granskat fönstret ordentligt innan jag granskade det. Så ska det gå till. Det är inte kunden som ska upptäcka fel. Så det hjälper och gäller att stå på sig. Det lönar sig i slutändan. Det vet Ebba också. Vissa av mina bekanta har kallat mig krigardrottningen. Kanske det ligger något i det...?

Har ju glömt att visa hur fin Ebba har blivit i sitt hår. Vi lade lite rosa/lila slingor i luggen inför dopet. Hon trivs i den frisyren, det märks på henne.



Det är ju så att nu när hon har håret tillbaka är det inte många som ser att hon är cancersjuk och det är då lätt att inte behandla henne som en sådan. Vet att det är andra på avdelningen som råkar ut för samma sak. Det glöms så lätt bort.

Hon har behandling i lite mer än tre månader till, infektionskänslig i ytterligare ett halvår efter det. Sedan tror jag faktiskt inte immunförsvaret är som alla andras efter det. Efter så lång tid måste kroppen ha tagit stryk. Tror aldrig att den och immunförsvaret blir detsamma på Ebba igen. Hon måste ju bland annat ta om alla sina vaccinationer. Det säger ju en hel del det. Antikropparna kan ju vara borta. Det torde ju innebära att många av de antikroppar hon har fått av alla barnsjukdomar och hundratalsförkylningar kan ha försvunnit. Då har man ju ett sämre immunförsvar. Som en bebis. Det är vad jag tror i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar