Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


onsdag 21 september 2011

Det ser lite smurfigare ut

Ebbas utslag tycker jag ser lite bättre ut. Det röda har tonats ner en aning. Hennes sår vill däremot inte läka. Envisa jäklar. Hon vaknar på morgnarna med blod på kudden, lakanet och täcket och i ansiktet. De spricker när hon sover. Tror aldrig jag har tvättat så mycket sängkläder som nu (och allt annat för den delen...).


Det värsta av allt var faktiskt idag när min man skulle lämna barnen på skolan. Då frågade han Ebba varför hon inte gick ett annat håll som är närmare. Då svarade hon att hon inte vill gå där för de äldre barnen (femmorna och sexorna) är där och de kommenterar hennes utslag. Är inte stygga eller så  men hon tycker det är jobbigt när folk kommenterar det hela. Det gör henne påmind om det.


Det torra är också kvar men förhoppningsvis blir det bättre när det andra har lagt sig.


Ebbas värden fick vi igår. Ebbas ligger återigen över 3 så hon fick lite högre (markant) dosering av tabletterna.


Hennes njurvärde hade stigit en aning. Från ca 30 till 40. Förmodar att det hänger ihop med den tunga antibiotikan. Läkarna har inte kommenterat det i alla fall.


Nu till något roligt. Igår var vi på bio som Barncancerföreningen hade anordnat. Hela familjen var nere på bio. Mysigt att kunna göra något tillsammans nere i Lund som inte har med sjukhus att göra. Kan säga att jag, innan Ebba blev sjuk, tyvärr hade prioriterat bort en sådan här sak. Man ändrar livssyn kan jag säga när en sådan här sak händer. I alla fall, vi såg Smurfarna och i 3D. Det har Ebba velat se hur länge som helst. Och äntligen fick hon det. Tidigare har filmer som gått i 3D alltid valts att visas i det vanliga formatet med tanke på de små barnen, att de kan tycka det är jobbigt för dem att titta så länge i 3D.


Nu hade de varit smarta (jag sade faktiskt det till Ebba dagen innan) nog och beställt filmen både i 3D och vanligt format så man själv fick välja i vilken salong man ville sitta i.


Jag tyckte också det var häftigt, lite jobbigt i början innan ögonen vande sig. Filmen var också helt klart sevärd. Alla ingredienser som en film ska ha :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar