Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


tisdag 12 april 2011

Under behandling

Nu är vi i Lund. Prehydrering sattes 10:45. Kvart i två lämnade Ebba urinprov. Det visade sig att hon var för sur (6 i ph-värde) för att kunna starta behandlingen 14:45 som planerat. De fick ge henne medicin för att bli mer basisk. De gjorde tydligen underverk för en timme senare visade ph-värdet sig vara basiskt, 7. Så behandlingen började inte helt enligt plan, men någon timmes förskjutning. Hoppas vi är hemma till helgen.

Idag hade vi en läkare som vi tidigare har träffat på dagvården på Helsingborgs lasarett (vet inte om han är permanent på avdelningen här nu eller ej). Han hade med sig två läkarstuderande. En av dem undersökte Ebba noggrannt. Såg inget onormalt. Imorgon ska hon utföra lumbal punktionen på Ebba. De frågade faktiskt först denna gång om det var ok att en läkarstuderande gjorde det. För min del är det ok om de frågar först. De studerar ju för att lära sig. Men jag sade också att det är bäst att vi frågar Ebba först. Hon är ju en bestämd liten dam. Det var ok för henne med. Så då kör vi på det.

Jag hade som vanligt en miljon frågor. Många av dem kunde hon inte svara på. Så det blir hem och läsa på! Själv har jag försökt söka på nätet men det står inte så detaljerat om det jag söker om (så att jag som är lekman förstår). Det finns en läkare på avdelningen som är ytterst pedagogisk. När jag stötte på honom i korridoren så frågade jag faktiskt inte om han kunde förklara för mig. Vi får se om han har tid imorgon för han skulle inte vara på avdelningen imorgon egentligen. Det jag vill veta är exakt hur stamceller och celldelning går till kontra hur celldelningen skiljer sig när cancer utvecklas. Är det dottercellen/dottercellerna som stamcellen/stamcellerna skapar genom celldelning som delar sig ohämmat och/eller är det stamcellen som delar sig ohämmat? Är det så att en genmodifiering i cellen som gör att celldelningen går fortare än normalt och/eller är det så att cellen inte förstår att den ska mogna för att sedan dö när de har gjort sitt? För vad jag har förstått så är det blaster (omogna celler) som tränger ut de andra friska blodcellerna i benmärgen. Ja, jag vill veta mer och mer exakt.

Därtill vill jag veta vilka och hur ofta kontroller och undersökningar görs efter avslutad behandling. Därtill hade jag velat gå igenom nästa behandlingsfas eftersom HDM:en är den sista intravenösa för denna fas i protokollet och sista gången hon får HDM också för den delen. Detta tar jag nog med den "ordinarie" läkaren och ser hur pass insatt han har blivit i behandlingsprotokollen och vad som händer efter avslutad behandling. Vad jag förstod på läkarkandidaten så var det hennes första dag på barnonkologen så det är inte lönt att jag frågar henne om det.

Blir lite stressad när vi får en ny läkare och två läkarkandidater sista behandlingen som vi kommer att vara inlagda här. Vill ha svar på mina frågor. 

Ebba mår bra idag. Inget illamående eller huvudvärk.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar