Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


fredag 6 april 2012

Ändrade planer igen...

Som sagt. Man vet aldrig hur det går. Trots luftande av sår och omläggning med klorhexidin/alosplsprit har såret på foten (nu båda fötterna) inte blivit bättre. Vi har smort med en bakteriedödande kräm på läppen och det har inte blivit bättre heller. Såren har blivit värre och varar sig mycket nu.

Igår skulle pa-läkaren ha ringt för att följa upp så att det gick "enligt planen" men det gjorde hon aldrig. Vet att hon har sjukt mycket att göra och hon ska gå på semester nästa vecka.

Jag ringde i alla fall barnmedicinskaavdelningen imorse för att försöka få tag på någon läkare att konsultera. Det visade sig att pa-läkaren hade jouren idag så sköterskan skulle lämna ett meddelande till henne att ringa upp mig.

Drygt en timme senare ringde hon upp. Hon hade inte glömt oss, bara inte hunnit med. Hon tyckte det var bra att jag hade ringt för då visste hon att det var ok att hon ringde till oss på en helgdag. Jag sade till henne att det är ok att ringa till oss när som helst!

Efter en stunds diskuterande så kom vi fram till att påbörja en behandling med heracillin igen även om Ebba inte alltid mår bra av den. Brukar ju visa sig efter en och en halv till två veckors användande av den. Nu har hon i och för sig mått dåligt att baktrimen, det står illamående och kräkningar som biverkningar på den. Det har varit antibiotikan som hitintills, även om inte alltid, har fungerat bäst. Vi får hålla koll på hennes levervärden bara och konsultera Lund i frågan om de skulle förhöjas drastiskt.

Rikard tog upp frågan med dagvårdsläkaren när de var i Lund och svaret på de förhöjda levervärdena var att levervärdena förhöjs av behandlingen. Att skulle de inte göra det så misstänker läkarna att patienten inte tar medicinen. Men jag vet, för jag har tagit upp frågan tidigare med läkarna, att Ebba har mycket mer förhöjda värden än vad som är normalt i denna behandlingsperiod. Det har jag fått bekräftat av läkare. Jag har ju sett ett mönster att så fort hon äter heracillin så höjs levervärdena mer. De är ju redan förhöjda. Så jag köper inte läkarens argument. Jag har ju sett ett mönster som jag inte kan bortse ifrån.

Jag och Rikard hade pratat igenom vad vi tyckte var bäst att göra. Vi var överens om att testa heracillin igen eller att öka dosen av antibiotikan hon redan gick på. Men nu blev det alltså heracillin igen. Som tur är hade vi några hemma så vi kunde påbörja behandlingen direkt. Nu hoppas vi att infektionen går tillbaka. Stackars Ebba. Suck.

Ps. Jag vill många gånger lägga ut bilder på Ebbas sår/infektioner för en bild säger mer än tusen ord men Ebba vill inte det så det får jag respektera då. Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar