Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


tisdag 16 augusti 2011

Håret på tillväxt verkar det som!

Glömde ju skriva det i senaste inlägget. Min goa arbetskamrat Åsa frågade mig det idag och då kom jag samtidigt på att jag hade glömt skriva det till er.

Den senaste månaden verkar det som om Ebbas hår börjar växa igen och att hon inte lika lätt tappar det. Uppe på hjässan växer det som  mest. Vid luggen och öronen är det mycket glest än. Det var samma som när det växte ut första gången. Hon hade ju faktiskt ingen lugg värt att nämna i julas. Det tar väl lite olika tid för hårsäckarna att återhämta sig. Det var ju på hjässan som hon blev kalast först. Det vore så skönt om hon fick tillbaka sitt hår.

Vi fick provsvaren idag också. Ebba ligger inom rimliga nivåer nu. I min enfald trodde jag att medicineringen inte skulle bli lika tuff, men ack så fel jag hade. Läkaren har ordinerat t o m mer metotrexate än de två tidigare veckorna. 10 tabletter och 2 purinethol. Ebba känns som en vandrande cytostatika fabrik med alla de tabletter som vi trycker i henne.

Levervärdena fortsätter att stiga. Levern tycker inte om underhållsmedicinerna alltså. Hon hade lägre levervärden den senaste tuffa behandlingen, intravenös, än vad hon har nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar