Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


onsdag 20 juli 2011

Sommar varvat med bad, fönsterbyte och illamående

Igår fick vi Ebbas veckovisa provsvar. Hb:t hade ökat till mer normala nivåer och trombocyterna har sjunkit till mer rimliga nivåer. De vita ligger däremot lite för högt. Ska ligga på omkring 3,5 men Ebbas ligger på 4,3. Detta gjorde att hon fick en ganska rejäl dos med underhållstabletter igår kväll. 9,5 metotrexate och 2 purinethol (ska äta 2 varannan dag och 1,5 varannan dag nu i en vecka) - så många tabletter har hon aldrig fått någon gång under det här året på underhållstabletterna.

Inte så konstigt att hon mådde illa imorse när hon vaknade. Jag hörde att hon grabbade tag i kräkpåsen och jag frågade då med en gång om hon mådde illa och det gjorde hon. Jag flög ner för trappan och tog vatten och en pilla mot illamåendet. Hon lade sig en stund till när hon tagit den. Hon var på väg att kräka upp den men hon lyckades hålla nere kräkningen. Lite mer än en timme senare var hon pigg igen.

Nu till något trevligare. Ebba har badat i hav och i pool tre gånger den gångna veckan. Hade hon själv fått bestämma hade hon nog levt i vatten. Hon tycker det är så härligt.

Jag på FB idag att en go tjej som Ebba lärt känna i Lund på avdelningen hade blivit kallad för "cancerbarn". Jag blir så arg och upprörd över sådant här. Dessa barn har väl gått igenom tillräckligt och ska inte behöva höra sådana imbecilla glåpord från oförstående människor. Ebba pratade senast igår med en tjej i sin ålder, som hade frågat Ebba om  hon hade blivit retad någon gång för håret eller så och det har hon i princip inte (en klasskompis till lillebror sade något plumpt vid ett tillfälle men Ebba svarade honom så att han teg). Tur är väl det. Hon behöver inte det med. 

Ja, NCC. Vi fick 8 fönster bytta i fredags. Två av dem hade fel på sig, anser jag då. NCC sade att de skulle ta hit fönsterleverantören för att titta på dem. Det hoppas jag att de gör.

I torsdags hade vi ett möte med marknadschefen syd och en byggservicegubbe. De hade satt en ungefärlig tidplan på alla våra fel nu och det vi anser vara byggfel, men som de anser inte vara byggfel, rättar de till som "goodwill". Tacka fan för det - de har mycket goodwill kvar att ge kan jag säga efter detta skitbygge till hus. Hoppas att de nu håller tidplanen också, annars är vi tillbaka på ruta ett igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar