Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


torsdag 23 februari 2012

Läkaren hör av sig och vi kanske är något på spåren, i alla fall delvis

Igår ringde pa-läkaren men jag hann inte ta samtalet så hon talade in ett meddelande. Idag ringde hon igen. Vi bestämde att vi skulle träffas om ungefär en och en halv vecka för uppföljning av såren. Anledningen till att hon inte hade hört av sig var att hon var sjuk hela förra veckan och hon ville inte komma för nära oss i måndags när vi stötte på henne i korridoren.

Hudläkaren verkade det som om hon trots allt inte hade bett oss ringa, känns lite förvirrat, men nu skulle hon i alla falll lägga in en bevakning (vad det nu innebär) till hudläkaren gällande Ebba. Så nu får vi se om hon hör av sig.

Vi slutade med heracillinen helt och hållet i helgen. Vi kan ju inte hålla på och medicinera hur mycket som helst själva. Efter det har läppen börjat se lite bättre ut. Fingrarna har vi börjat ta med kaliumpermanganat också så den lilla förbättringen som skett där vet vi inte vad vi ska "skylla på". Ja, jag har lärt mig att inte ta ut segern i förskott. Men kan det vara så att heracillinen delvis är skyldig till såren? Känns som om jag har varit inne på den banan förut. Får se om det är en återvändsgränd. Jag nämnde detta för pa-läkaren och det stämmer att om man är allergisk mot cefalosporiner (en "stam" av antibiotika) ska man vara försiktig med just heracillin. Kanske detta ändå är en del av sanningen eftersom hon fick kraftiga utslag på hela kroppen när hon fick cefalosporiner (och mådde jättedåligt för övrigt - som hon uttryckte sig då - "det känns som jag ska dö" - när hon fick den allergiska reaktionen som höll i sig i flera dagar i sträck). Sedan blir ju sår svårläkta om de drabbas av stafylokocker, det är ju en annan del av sanningen.

Det mildare vädret kan också  ha gjort sitt. Vi här familjen Hudsprickor på vintern och det har ju blivit mildare väder den senaste veckan. Kan ha gjort sitt också.

Det tråkiga är att så fort hon slutar med antibiotikan får hon prickar/utslag kring munnen och näsan igen. Nu ser det ut som små röda upphöjningar. De kommer som ett brev på posten direkt efter hon har slutat med antibiotikan. Mycket lustigt. Får se vad som händer med dem nu då.

Ja, som sagt så är det sista som lämnar människan hoppet och hela tiden söker hon efter sanningen.

Själv har jag varit hos ännu en läkare idag. Jo, trot eller ej. Trodde att det skulle lugna ner sig ett tag nu. Bet av en bit av kindtand igår. Fick minst sagt panik. Tänkte att jag måste få den lagad innan bebisen kommer. Fick en tid idag som tur väl var. Tanden är i princip sönderlagad (dåliga tonår får jag skylla på, nu för tiden är jag pedant med tänderna och tandtrådar varje dag) så vi hoppas att den håller annars får det bli en "krona på verket". Imorgon hoppas jag innerligt blir en läkar- och sjukvårdsfri dag.

Trevlig helg på er om vi inte hörs innan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar