Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


onsdag 23 mars 2011

Magnetkamera röntgen av skallen

Ebba är piggare nu tack och lov. Redan i måndagskväll märkte jag skillnad på henne. Hon ville inte somna. Ett gott tecken! 

Vi har inte tagit några prover denna vecka p g a att vi fick ordination på hennes tabletter för två veckor förra gången. Ibland vill man inte heller veta utan försöka leva så normalt som möjligt och "känna av" Ebba i stället utan att stirra sig blind på provsvaren.

Jag ringde i måndags till dagvården dels för att höra om provsvaren på sköldkörteln och hypofysen och dels för att höra hur min förfrågningar kring Ebbas huvudvärk skulle hanteras, om överhuvudtaget. Sköldkörtelproverna låg nu normalt, som tur väl var och sköterskan hade informerat veckans dagvårdsläkare kring mina tankar om Ebbas huvudvärk och mina förslag på hur vi skulle kunna undersöka detta vidare. Läkaren ringde upp mig på eftermiddagen och tog reda på lite mer fakta kring Ebbas liv och leverna för att få en så komplett bild av situationen som möjligt. Hon sade också att vi skulle få en akuttid för röntgen, det hade faktiskt den dagvårdsläkaren som vi träffade i förra veckan redan tingat till oss (utan att tala om det för mig). Igår fick vi brev hem om tid för röntgen och det sker redan imorgon bitti. Snabba ryck alltså, vilket är skönt så att vi slipper gå och oroa oss allt för lång tid till.

Jag och läkaren kom också överens om att snabbaste sättet att kontrollera Ebbas syn är hos en optiker, så jag har bokat tid tills på fredag. Om hon nu har fått sämre syn kan man ju undra vad det beror på. Själv är jag lite närsynt och har brytningsfel men inte alls ofta huvudvärk och inte i den digniteten som Ebbas verkar vara.

Ja, vi får se vart hän det barkar... Som sagt vet man aldrig hur en vecka i våra liv ser ut.

Ta väl hand om varandra!

  

2 kommentarer:

  1. Hur har det gått för Ebba?

    SvaraRadera
  2. Mamma Malin01 april, 2011

    Vi har till dags dato inte fått några svar på MR än. Ringde dit precis. Tydligen har de senaste MR:ena tagit lite längre tid att få svar på. Kanske avdelningen är kort om folk.

    SvaraRadera