Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


onsdag 16 mars 2011

Ebba efter intravenös behandling

Igår var vi i Lund och Ebba fick intravenös behandling (vincristin). Hon blir som sagt ganska hänging och orkeslös av den behandlingen men hon har orkat gå i skolan idag.

Hennes vita blodkroppar ligger lite över den "tillåtna" gränsen men läkaren och jag tror att det beror på att hon är förkyld (igen). Läkaren tog hänsyn till detta då hon ordinerade hennes dagliga dos av purinethol och den veckovisa dosen av metotrexatetabletter. Hade hon inte gjort det hade hon fått högre dos än hon nu har. Det är bra att de tar hänsyn till detta. Kortisonen som hon nu också tar i detta behandlingsblock höjer/stimulerar också produktionen av vita blodkroppar. Så den närmsta tiden kommer hon nog ligga över den övre gränsen av flera olika anledningar.

Nya prover togs igår på sköldkörteln (en som har med hypofysen och sköldkörteln och ett på hormontillverkning i sköldkörteln). Tror att det tar några dagar innan vi får svar på de proverna.

Tog också upp Ebbas huvudvärk med läkaren. Det är inte vanligt att barn som går på cellgifter har huvudvärk så ofta som Ebba har men hon initierade inte några vidare utredningar på detta. Den läkaren har jag inte så stort förtroende för som vissa andra läkare på avdelningen. Hon tyckte i alla fall att vi kunde undersöka Ebbas syn hos en ögonläkare. Jaha, ska jag behöva gå till vår husläkare som i sin tur ska remittera oss till en ögonläkare tänkte jag. Näminsann, det tänker jag inte göra, tänkte jag. Det måste gå via Lund så att vi har ett helhetsgrepp om Ebba. Så jag skickade ett mail till dagvården idag där jag förklarade situationen och att jag gärna hade sett att läkarteamet hade någon typ av plan på utredning kring detta (förslag på att undersöka synen hos ögonläkaren samt kan man ju också göra en magnetkameraröntgen av huvudet för att se så att det inte "finns" något där). Får väl se vad jag får för respons på det. Det är ju värt ett försök i alla fall.



Ebba blir som sagt påverkad av sin cytostatika som hon fick igår.

När det gäller huset, ja, det är som det är. NCC har gått med på en överbesiktning på de fönster (9 st) som vi har anmärkningar på. Vi får naturligtvis betala en besiktningsman själva. Byggarna är nu här inne och ränner och försöker rätta till felen som har uppstått. Känns som om de försöker klistra på barren igen på en redan avbarrad gran. Blir ju aldrig riktigt densamma kan man ju säga. Anmälde senast idag ett tiotal fel till deras kundtjänst (rostande fönsterbleck bland annat). Känns som om det aldrig kommer att ta slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar