Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


fredag 22 februari 2013

Vabbruari här med...

Då var det dags för oss med. Ebba fick feber igår. Lite över 39 grader. Inget annat, förutom huvudvärk och muskelvärk som brukar komma med febern. Först blev jag orolig. Bara feber kan ju tyda på något annat. Men ett sms från en kompis som är förskollärare sade att det är sådant som går just nu i byn där vi bor. Feber och inget annat. Det lugnade mig betydligt kan jag säga.

Vi har lite mer is i magen nu än tidigare. Har inte ringt till sjukhuset. Vi får avvakta och se vad det här tar vägen. Tempen ligger under 38,5 idag så det är ju bra. Hon har varit piggare idag också.

Pa-läkaren ringde häromdagen också. Proverna vi tog visar på både D-vitaminbrist och kalciumbrist. Så det blir att knapra piller igen. D-vitaminbristen beror nog mest på att vi har fått skydda henne från solen med så hög faktor nu under flera år. Hon är en person som annars är mycket ute och inte borde lida av den bristen. Kalciumbristen tror jag hänger ihop med att cellgifterna urlakar kroppen på vitaminer och mineraler i kroppen. Läste på nätet att D-vitaminbrist i sig kan ge kalciumbrist i sin tur. Det hänger ihop, det ena är tydligen beroende av det andra. Så kanske det också påverkar. Men jag tror att nivån urlakades under cancerbehandlingen och därefter har den inte kommit upp i samma nivå som förut. För hon äter normalt med kalciumprodukter till mat nu för tiden så tycker inte det borde hänga på det. Men undrar om dessa brister hänger samman med huvudvärken. Tror inte det.

Höften, ja, den spökar lite fortfarande. Senast för två dagar sedan hade hon värk i den igen. Men som sagt det är bara till att avvakta med den också. Är inte lönt att störta in till sjukhuset med den. Vet ju att ortopederna följer upp den till hösten. Så blir det inte värre än så här så får det vänta. Men det har varit bra att det har varit uppehåll med karaten denna vecka för jag tror att höften har behövt den tiden att vila upp sig.

Och huvudvärken. Ja, samma som tidigare uppdatering. Har blivit bättre men inte försvunnit helt. Nu när hon har feber är nog huvudvärken det värsta skulle jag tro.

Den senaste provtagningen visade på lite fler vita blodkroppar, närmare 6 denna gång och lite färre neutrofila. Hb:t där emot har tagit ett skutt och ligger närmare 140. Så normalvärden i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar