Denna blogg handlar om Ebba, en 11-årig flicka som våren 2010 diagnostiserades med leukemi.

Här kan du läsa om hennes resa genom behandlingar, "ups and downs" och alla upplevelser, äventyr och utmaningar som hon kommer få uppleva på sin väg mot en friskförklaring. För frisk ska hon bli!

Jag som skapat denna blogg är kollega med Ebbas mamma och jag känner djupt för både Ebba (och alla andra barn som drabbats av olika former av cancer). Jag har sedan tidigare en insamling till förmån för Barncancerfonden. Denna är nu tillägnad Ebba. Detta är mitt sätt att stötta Ebba och hennes familj i deras vardag.

Numera är det Ebbas mamma som skriver här och berättar om Ebbas vardag.

Vem är tjejen Ebba, då?


Ebba är en levnadsglad och viljestark tjej, det kan människor i hennes omgivning intyga. Det var hon redan innan hon blev sjuk kan tilläggas.

Hon älskar att simma och innan hon blev sjuk gick hon i crawlskola och spelade fotboll i Hittarps IK. Hon är också en tjej som vill att saker och ting ska vara rättvist.


torsdag 7 februari 2013

Har det vänt?

Det är inte för inte som denna månad kallas vaburari. I klassen har det varit många sjuka. 9-10 personer som mest i förra veckan samtidigt. Sedan är de ca 50 personer i klassen. Men vi valde att ha Ebba kvar i skolan. Det är alltid en avvägning det här. Det är bra att hon går i skolan. Vi har ju klarat av att hålla uppe hennes goda resultat i skolan och så tycker vi de sociala relationerna är viktiga. Sedan måste ju hennes immunförsvar testas någon gång. Hon måste ju återuppbygga det.

I förra veckan fick jag mail från skolsköterskan angående att hon hade fått mail från dagvårdsläkaren i Lund om revaccination på Ebba. Det är bra att det kommer igång nu. Efter påsk är den första sprutan. Men det här är klurigt. Dagvårdsläkaren vi hade den dagen Ebba avslutade sin behandling i Lund tyckte att hon kunde ta HPV-vaccinationen om ett år, d v s till hösten. Hon missade ju starten på den vaccinationen (är tre omgångar) i höstas när hennes klasskompisar fick den. Sjuksköterskan visste inte om det gick att klämma in den vaccinationen nu också. Men hon skulle höra med skolläkaren och jag mailade henne även namnet på dagvårdsläkaren som vi hade fått informationen om så får de ta ställning. Sjuksköterskan ville inte överbelasta Ebbas immunförsvar med för många vaccinationer i taget. Ja, vi får avvakta och se vad de kloke har att komma med.

I måndags var det provtagning. Har fortfarande inte fått provsvaren från Lund. Mailade om det igår. Avvaktar tills imorgon och påminner, vill ju gärna ha dem innan helgen.

Sedan hade pa-läkaren, som jag pratade med för ett tag sedan, ordinerat ännu fler prover. Ebba har börjat tappa lite mer hår igen. Inte i någon stor omfattning, men mer än innan och vi reagerar ju naturligtvis på allt som inte är "normalt". Det var faktiskt Ebba själv som påtalade det och visade mig. Det var en hel hög med värden, allt från hormoner till vitaminer. För en gångs skull har jag inte full koll på vad som togs. Men jag får alltid fullständig information från pa-läkaren så de värdena ska jag inte behöva jaga.

Vågar knappt säga det, men efter fyra månader verkar huvudvärken faktiskt ha blivit mycket bättre. I två veckor nu har Ebba knappt klagat på någon huvudvärk. När vi var hos sjukgymnasterna i förra veckan så vågade jag knappt berätta att jag tyckte att jag hade märkt av en förändring till det bättre. Men de tyckte att Ebba fortfarande var spänd så hon fick några stretchövningar också. Och sedan poängterade de vikten av att äta frukost och att dricka. Så det har vi blivit bättre på att påminna henne om. Men förändringen skedde ju faktiskt redan innan det senaste sjukgymnastbesöket så då kan det inte bara vara det. Kanske är det träningen som gör att hon mår bättre. Ja, det kan man nog spekulera i evigheter kring. Men skönt är det att det har blivit mycket bättre i alla fall. Hon får bättre sömn då med och bättre ork i och med det. Vi säger som han i sällskapsresan, "Det börjar ordna upp sig nu".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar